Finns det någon som har eller har läst någon Dom där man nämner att den försäkrade inte har genomgått KBT terapi och att denna inte ger en ökad arbetsförmåga* typ *

Vet att jag läst det någonstans men var ? Behöver dels en bra formad mening samt är jag glad vid hänvinsing till Dom som man ansett att detta handlar inte om att få tillbaka arbetsförmågan utan är positivt för den försäkrade för att kunna handskas med sin sjukdom ..

Behöver mer på fötterna till överklagandet och vet att Fkassan ofta hänvisar till KBT som en rehabiliterings metod ....Trots att det inte har med arbetsförmågan att göra .

Ia

Visningar: 1589

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Vet att vid neuropsykiatrisk sjukdomar skall inte KBT-användas.

Kan man kalla Mindfulness-övningar för KBT-behandling, t ex för att förenkla vardagen??

Ljusterapin har hjälpt många, ändå viftar man bort denna behandling som ingenting värt och stänger ner!

Nu måste de sjuka köpa dyra lampor för att ha hemma.

Ja, det verkar i alla fall vara väldigt snarlikt, om man ska tro detta citat från en artikel i Aftonbladet:

"Förutom hemuppgifter lärde sig Helena avslappning, det som kallas mindfulness inom KBT."

Tack, misstänkte att det hade ett samband.

På vissa psykmottagningar kallas det inte för KBT eller Mindfulness, utan  "vardagsmöten" m a o blir patienter inlurade i någonting, utan att förstå vad det handlar om. Det är inte ens sagt att de sjuka är mottagliga för en sådan behandling. Rena rama lurendrejeriet. Varför inte kalla det KBT, när det i grunden är detta, det handlar om.

Fastän läkaren vet att det inte ger något resultat, så är de väldigt ivriga att få in så många som möjligt till sådana möten.

Återigen, privatkonsulterna lägger beslag på våra skattepengar på sådana mottagningar.

Man har ingen koll på landstingen vart pengarna försvinner.

I KBT manipulerar man inte. Terapeut och patient möts i ögonhöjd. Gemensamt kommer man överens vad som ska avhandlas. Alla möten följer samma struktur.

Hemskt trist om man förvanskar metoden på det viset. Jag gillar inte heller när man sätter folk i grupp som inte vill. Det gäller att hitta något som passar den enskilde.

Jag är kognitiv terapeut men är för tillfället inte verksam. Jag borde således veta vad jag snackar om.

Angenämt att träffa på en riktig KBT-terapeut. Med rätt mottaglighet tycks en hel del få ett nytt positivare liv redan på en vecka!

Är det lämpligt att en person med autismspektrumstörning tar del av en KBT-behandling?

Likaså gäller det personer med Damp/ADHD, ADD, OECD Tvångssyndrom, Asperger? 

Vilka av dessa personer är mottagliga för KBT och vilka mår bra och inte bra av denna typ av behandling? Tacksamför svar, särskilt då gällande autismspektrumströrning.

Vad vill man uppnå med Minfulness på en person med autismspektrumstörning och då i en grupp på 6-7 personer?  (Syftet är att sköta vardagen och ha mål som skall hållas.)

Är det bortkastade skattepengar eller?

Arbetsförmåga?

"Den mörka hemligheten" av journalisten Dan Josefsson och psykologen Egil Linge behandlar den desorganiserade anknytningen. Den kan uppstå när vi utsätts för separationer eller kärlekslös behandling under uppväxten. Även sådana tidiga händelser som vi själva betraktar som bagateller, eller som vi glömt bort, kan ha inneburit ett trauma som utan att vi vet om det styr hur vårt vuxenliv gestaltar sig. Boken vänder sig till alla som märker att det är något som inte stämmer när de försöker skapa, eller leva i, nära relationer, och till alla vars förflutna hindrar dem från att leva det liv de vill leva. Intervjuare: Birger Schlaug.

http://www.ur.se/Produkter/167413-En-bok-en-forfattare-Dan-Josefsson

...kärlekslös behandling... nerverna växer väl inte fel i hjärnan p g a detta, man får nog se på kemikalier i miljön, vaccinationer.

Jag gick KBT behandling,har tvångssyndrom.

Blev såpass pressad av alla uppgifter jag skulle göra att det

resulterade i att jag blev psykotisk.

Blev inlagd på psyket i 4 månader.(har ej tidigare varit inlagd)

Jag blev såpass pressad av KBT behandlingen att det blev den utlösande faktorn

med självmordsförsök mm på köpet samt tung medicinering.

Märkte inte terapeuten att du blev sämre? Borde hon/han inte ha insett att du inte skulle ha KBT?

Svara på diskussionen

RSS

Aktuellt om sjukförsäkringen

Twingly Blog Search Sjukförsäkringen tspan:3m tspan:3m sort:published Search results for “Sjukförsäkringen tspan:3m”

© 2014   Created by Resurs.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor