För någon vecka sedan blev jag beviljad sjukersättning. Jag hade egentligen ingen förhoppning om något alls och hade allt mer under den senaste tiden gjort ett avslut med livet och tänkt ta en överdos och få slut på allt. Jag var alltså i mycket dåligt skick och de beviljade sjukersättning tills vidare. Det var alltså först när man redan var så pass förstörd att man inte orkar se någon framtid alls som de beviljade fortsatt stöd.

Det känns inte som någon lättnad. Det känns värre idag med den här sjukersättningen än den tidsbegränsade. På beslutet står det - 2014 kommer din arbetsförmåga att utredas igen. Jag har frågat FK hur en sådan utredning kan gå till - de vet inte. Det finns idag inga rutiner för det. Hur det kommer att se ut om några år, det vet ingen. Med otur kan man alltså bli skickad till någon försäkringsläkare som ska göra en s k utredning och då är de samma ovisshet igen. Det enda skyddet man kan känna att man kan ha är att alltid se till att man har en läkare som är införstådd i ens nuvarande situation och hoppas att man kommer att ha en bra läkare. Det finns dessvärre många dåliga och oengagerade läkare, så det finns ingen egentlig trygghet. Hur ska man komma vidare från en sådan situation? Om man försöker göra något så är det alltid en risk. Det kommer alltid att vara en risk. Och att aldrig försöka göra något kan leda till att man successivt blir i ännu sämre skick. Att försöka vara aktiv när man orkar tror jag är viktigt. Men idag är det en risk att försöka vara aktiv. Vad som helst kan hända. Om man blir ovän med någon kan denne ringa och ljuga ihop något för FK. Vad som helst kan hända.

Det finns ingen som helst trygghet i det här. Det finns inget att landa i förutom en osäkerhet om framtiden som egentligen är värre idag än tidigare. Jag vill aldrig ge upp, men jag kan tvingas att göra det pga det här regelverket. Jag måste ge upp hoppet om att livet kan förändras eller riskera att bli utan möjlighet att ha tak över huvudet och mat för dagen.

I det här måste jag ändå försöka hålla kvar något av en positiv känsla av att det kan bli bättre. Hur mycket de här politikerna än vill förstöra ens hela liv så måste jag försöka ha siktet inställt på att det kan bli bättre.

Sjukersättning beviljades för psykiska funktionshinder. Depressioner är antagligen den främsta anledningen. Återkommande allvarliga depressioner under mycket lång tid, och en mycket låg funktionsförmåga att klara vardagssysslor.

Visningar: 6739

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Jag fick själv rätt i förvaltningsrätten, men vet dock inte hur fsk ställer sig till detta, dom konstatera att jag varit berrätigad i vart fall en fjärdedels sjukersättning sen april 2011, ska på möte på torsdag med arbetsförmedlingen och fsk för överskrivning till fsk igen,

står i dommen att det är översänt för slutlig bedömmning av sjukersättningens grad som fsk ska ta ställning till,

man ska inte ge sig vid första nedslaget,

har en ganska lång sjukskrivnings tid sen jag sluta skolan, fyller 31 i april och gick ut skolan 2000. jobba drygt ett år efter skolan sen blev jag sjukskriven för vänsterknä pajja, va nog sjukskriven nästan 4 år på med det, olik operationer och sånt, börja jobba igen 2005-2006 om jag inte minns fel. då krossar jag handleden på sommaren 2006 och varit hemma sedan dess, är nu mera stelopererad i vänsterhandled underarm, gjort 7 operationer i armen sen 2006 efer alla operationer så sitter jag här nu med kronisk värk i hela vänsterarmen och äter sjukt mycke piller för detta, blandanat morfin och även lugnande och antidep,.

har varit på så många utredningar men känns som fsk inte riktigt fattar vad som står i utredningarna, så det kändes skönt när man fått lite rätt men sen vet man ju inte vad fsk säger,

Ska kolla in det där.

För att planera inför krissituation och tvingas från sin bostad? Jag funderar ofta på om det kan vara ens framtid. bo i en grotta och leva på fisk och frukt.

I bergstrakterna kring Andalusien finns det grottplatser.

http://www.youtube.com/watch?v=UArDj5Y70E4

Det är datumet när ansökan inkom som gäller för huruvida beslutet skall grundas på de nya eller gamla reglerna. Beslutet i mitt ärende fattades februari 2009 men ansökan lämnades in 30 september 2008. Alltså grundas beslutet på de gamla reglerna eftersom övergångsbestämmelserna avser juni 2008 - 30 september 2008.Det borde gälla dig också Tindra. Kolla därför i beslutet när ansökan kom in...

Så har i alla fall jag fått det förklarat för mig....

Bamse!

Det står så här:

Beskrivning av ärendet:

Du har ansökt om hel stadigvarande sjukersättning den 5 juni 2008.

Försäkringsmedicinsk utredning från ......... inkom den 2 april 2008.

Jag blev beviljad stadigvarande sjukersättning.

Detta beslutet skickades till mig 2009-02-05 och började gälla från juni 2009, eftersom min tidsbegränsade sjukersättning gick ut då.

Hela handläggningen tog nästan ett år, men det står under

Information

Ny utredning

Försäkringskassan kommer att kontakta dig i juni 2012 för att utreda vilken arbetsförmåga du har då.

Detta borde ju inte stå där om man går efter gamla regler, eller står det så på alla beslut bara för att det skrevs ut efter de nya reglerna?

Ingen verkar veta och att kontakta FK kan jag inte göra, det får mig att må dåligt bara jag tänker på det.

Tindra be någon inom sjukvården att kontakta FK åt dig så att du får reda på vad som gäller för dig. Beslut ska gälla från ansökningsdatum. Även om du söker innan tidsbegränsad sjukersättning har gått ut så ska ansökningsdatumet gälla från det datum du ansökte. Det är jag i alla fall nästan helt säker på.

Om ny utredning inte alls gäller för sjukersättning beviljad efter de äldre reglerna eller om det bara är undantag från ny utredning för dem som klarar ett arbete på minst 25%, det kanske någon annan vet? 3 års kollen har funnits sedan 2005 men det har skett en hel del förändringar i regelverket som leder till att Fk kan dra in ersättningen på ett helt annat sätt. Tidigare var det t ex "väsentligt förbättrad arbetsförmåga", och prövning mot "normalt förekommande arbeten". Idag är det endast en bedömning (av Fk) om förbättrad arbetsförmåga eller förbättrade rehabiliteringsmöjligheter och en prövning mot arbeten och arbetsgivare som inte ens behöver existera. 3 års kollen var inte - tycker jag -  något större problem innan dessa regler förändrades.

"Försäkringskassan kommer att kontakta dig i juni 2012 för att utreda vilken arbetsförmåga du har då."

Liknande lydelse finns i mitt beslut också med den skillnad att månaden är Januari 2012.

"Detta borde ju inte stå där om man går efter gamla regler, eller står det så på alla beslut bara för att det skrevs ut efter de nya reglerna?"

Det förefaller vara på det viset som du antyder eftersom det är datumet då ansökan lämnades in som är avgörande för vilka regler beslutet skall grundas på.

För min egen del blev jag (av en mycket omtänksam handläggare på försäkringskassan) ombedd att lämna in ansökan innan den 30 september 2008 just med anledning av övergångsbestämmelserna.

Jag förstår din oro eftersom jag upplevd den samma och det med stegrande ångest ju närmare datumet kom.  Nu vet jag dock bättre.

Bamse!

Har du genomgått en utrednig, eller går du på gamla regler?

Min ansökan är inlämnad före dig, så då borde jag gå på gamla regler också.

Jag vågar bara inte tänka den tanken för jag måste se det med egna ögon innan jag tror det.

Nej jag har inte genomgått någon ny utredning utan jag befinner mig i exakt samma situation som du...

fick själv reda på att fsk har överklagat min ansökan i torsdags. skulle på överlämningsmöte med arbetsförmedlingen och fsk och får då reda på detta. känns mindre roligt, men det e bara att försöka sammla mer kraft och vara berädd på en ny överklagan,

hur har det gått bamse?
gjorde dom nån uppföljning eller utredning om din arbetsförmåga?

Bamse sa:

Nej jag har inte genomgått någon ny utredning utan jag befinner mig i exakt samma situation som du...

Svara på diskussionen

RSS

Aktuellt om sjukförsäkringen

Twingly Blog Search Sjukförsäkringen tspan:3m tspan:3m sort:published Search results for “Sjukförsäkringen tspan:3m”

© 2014   Created by Resurs.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor